Grudzień to w biznesie tradycyjny czas podsumowań. Firmy oceniają swoje osiągnięcia, przedstawiają liczby i listę sukcesów, snując przy okazji plany na przyszłość. Takie résumé to nie tylko szansa na dobry PR w środowisku zewnętrznym, np. w mediach branżowych czy w lokalnej społeczności, ale także na poprawę morale w zespole i docenienie pracy poszczególnych jego członków.
Jak podsumować rok w atrakcyjny, a przy tym merytoryczny sposób? Poznaj naszych 5 sprawdzonych sposobów.
Informacja prasowa
To klasyczny, najczęściej wybierany przez firmy sposób podsumowania roku. W informacji prasowej zdajemy relację z realizacji założonych celów, przedstawiamy wyniki finansowe firmy (jeśli jest taka możliwość), kluczowe projekty, inwestycje, zaangażowanie sponsorskie i CSR.
Nieodłącznym elementem takiego materiału jest wypowiedź prezesa bądź właściciela przedsiębiorstwa, który odnosi się do wspomnianych wyżej danych, komentując ich znaczenie. To także dobra okazja do wyrażenia wdzięczności swoim pracownikom i wspomnienie, że sukces firmy to przede wszystkim zasługa ich ciężkiej pracy i wytrwałości.
Podsumowanie roku jest przykład press release, powszechnie wykorzystywanym przy realizacji strategii public relations niemal każdej organizacji. Taki artykuł zainteresuje zarówno portale lokalne, jak i branżowe, a jeśli mamy do czynienia z dużą, rozpoznawalną marką – także ogólnopolskie media biznesowe.
Animacja
Jeden z bardziej angażujących formatów przy podsumowaniu roku. Daje ogromne możliwości w ciekawej prezentacji danych, przy wykorzystaniu zdjęć, grafik, fragmentów filmów czy rolek. Animacja z lektorem pozwala przekazać dodatkowo więcej treści, czyniąc całość jeszcze bardziej atrakcyjną.
Taki materiał może zaistnieć, np. podczas firmowej wigilii, spotkania rady nadzorczej, zarządu czy w mediach społecznościowych. Format ten dopuszcza także publikację treści z przymrużeniem oka. Dystans do własnej działalności to w biznesie wartość, która jest bardzo pozytywnie odbierana przez klientów i kontrahentów firmy.
Wpis na blog
Jeśli firma systematycznie uzupełnia zakładkę aktualności bądź blog na swojej stronie, jest to idealne miejsce do publikacji podsumowania roku. W takiej formie może on być bardziej rozbudowany niż informacja prasowa, wzbogacony o dodatkowe infografiki czy zdjęcia. Taki wpis ma wartość informacyjną dla pracowników, którzy często zajmują się wyłącznie „swoją działką” i nie mają wglądu w szerszą perspektywę działalności przedsiębiorstwa. Skorzystają z niego także klienci zainteresowani rozwojem i osiągnięciami firmy.
Warto, aby taki wpis na blog był zoptymalizowany pod kątem SEO. To znaczy miał min. 5 tysięcy znaków, posiadał śródtytuły (nagłówki H2, H3, H4) oraz obrazki z opisem ALT. W ten sposób nie tylko zadbamy o wizerunek, ale także pozycjonowanie firmowej strony internetowej.
Cykl postów na Linkedin
To rozwiązanie dla firm, które są aktywne na tej platformie społecznościowej i wiedzą, że posty zobaczą także ich klienci czy partnerzy biznesowi. W przypadku Linkedina dobrze zdecydować się na cały cykl postów, publikowany, np. w okresie pomiędzy Świętami a Sylwestrem. Ten martwy okres można zagospodarować ciekawymi danymi na temat działalności przedsiębiorstwa w minionym roku, a także przedstawić plany na przyszłość.
Ważne, aby pod postami zaangażować profile prywatne właściciela, zarządu oraz poszczególnych pracowników firmy. Reakcje oraz polecenia zwiększają zasięgi publikacji, sprawiając, że dociera ona do większej liczby użytkowników.
Newsletter
Twoja firma regularnie wysyła klientom newslettery dotyczące działalności? Jeśli tak, to podsumowanie roku jest idealnym pretekstem do grudniowej komunikacji. Mail jest jedną z najbardziej skutecznych ścieżek dotarcia do odbiorców, więc konstruując przekaz, warto o tym pamiętać.
W takiej wiadomości dobrze jest umieścić te informacje i dane, które są istotne dla subskrybentów i mogą ich zaciekawić. Możemy też pokusić się o bezpośrednie zwroty oraz podziękowania za śledzenie newslettera. To także dobra okazja do udzielenia rabatu najbardziej aktywnym grupom.
Czego nie umieszczać w podsumowaniu roku?
Istnieją tematy, których w podsumowaniu roku lepiej nie poruszać. I mowa tu nie tylko o porażkach czy niedokończonych projektach, ale także o gorących newsach, które umieszczone pośród dużej liczby innych informacji, mogą przejść bez echa. Jeśli firma w przyszłym roku planuje znaczące inwestycje, lepiej jest jedynie zapowiedzieć ten fakt, nie zdradzając wszystkich szczegółów. Dzięki temu podtrzymamy zainteresowanie odbiorców komunikatu i sprawimy, że chętniej zapoznają się z informacją o tej sprawie w przyszłości.