{"id":87656,"date":"2024-08-14T13:02:00","date_gmt":"2024-08-14T11:02:00","guid":{"rendered":"https:\/\/opublikowani.pl\/?p=87656"},"modified":"2024-08-14T13:07:33","modified_gmt":"2024-08-14T11:07:33","slug":"projektowanie-komunikacji","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/opublikowani.pl\/projektowanie-komunikacji\/","title":{"rendered":"Projektowanie nowoczesnej strategii komunikacji"},"content":{"rendered":"
Czy mo\u017cna wsi\u0105\u015b\u0107 do samochodu\u2026 i po prostu jecha\u0107? Przed siebie, bez planu, gdziekolwiek nas oczy ponios\u0105? Pewnie, \u017ce mo\u017cna. Co wi\u0119cej, taka przeja\u017cd\u017cka mo\u017ce by\u0107 nawet bardzo przyjemna. Je\u015bli jednak chcieliby\u015bmy dotrze\u0107 w konkretne miejsce, wybra\u0107 najbardziej optymaln\u0105 drog\u0119 i nie traci\u0107 przy tym niepotrzebnie czasu \u2013 przyda\u0142aby si\u0119 nam mapa drogowa. W komunikacji za\u015b tak\u0105 map\u0105 jest nic innego, jak strategia.<\/p>\n
<\/p>\n
Do ka\u017cdej wyprawy \u2014 tej kr\u00f3tszej i tej nieco d\u0142u\u017cszej \u2014 warto si\u0119 zawczasu przygotowa\u0107. Nie inaczej jest w przypadku podr\u00f3\u017cy przez meandry marketingu. Tu te\u017c podstaw\u0105 jest planowanie: wyznaczamy kamienie milowe, okre\u015blamy cele strategiczne, przygotowujemy plan dzia\u0142ania i dopiero potem ruszamy w drog\u0119.<\/p>\n
<\/p>\n
Zanim to jednak nast\u0105pi, warto zatrzyma\u0107 si\u0119 na chwil\u0119 i przemy\u015ble\u0107 ca\u0142y proces. W komunikacji, opr\u00f3cz tego, co my, jako marka, chcemy przekaza\u0107, r\u00f3wnie wa\u017cna jest druga strona: nasi odbiorcy. Finalnie planujemy sk\u0142oni\u0107 ich do dzia\u0142ania: zaanga\u017cowania, klikni\u0119cia, zakupu, zostania lojalnym klientem. Co jednak z przeszkodami stoj\u0105cymi na ich drodze? Czy wiemy, co my\u015bl\u0105 o naszym brandzie? Co wydaje im si\u0119 prawd\u0105, ale ni\u0105 wcale nie jest? I wreszcie: co mo\u017ce sk\u0142oni\u0107 ich do podj\u0119cia po\u017c\u0105danej przez nas akcji?<\/p>\n
<\/p>\n
Odwracaj\u0105c role, ju\u017c na samym pocz\u0105tku projektowania strategii komunikacji stawiamy odbiorc\u00f3w w centrum uwagi. A je\u015bli w\u0142a\u015bciwie zdefiniujemy, co tak naprawd\u0119 stoi na ich drodze do zakupu oraz jak nasz produkt lub us\u0142uga mog\u0105 pom\u00f3c im rozwi\u0105za\u0107 ich problem – mamy z g\u00f3rki. Brak \u015bwiadomo\u015bci (i tym samym potrzeby)? B\u0142\u0119dne wyobra\u017cenia? A mo\u017ce brak dostatecznej motywacji? Na ka\u017cde z tych wyzwa\u0144 odpowied\u017a z naszej strony b\u0119dzie inna. I tym samym ka\u017cdy przekaz strategiczny b\u0119dzie korespondowa\u0142 z inn\u0105 barier\u0105. Nie ma przy tym dr\u00f3g na skr\u00f3ty: przej\u015bcie od osoby, kt\u00f3ra nawet nie kojarzy naszej marki do zadowolonego, powracaj\u0105cego klienta, to proces, kt\u00f3ry wymaga czasu i ci\u0119\u017ckiej pracy. An overnight success is backed up by a decade of hard work. O tym wiemy nie od dzi\u015b.<\/p>\n
<\/p>\n
Co wi\u0119cej, na tym etapie okre\u015blamy te\u017c kim s\u0105 nasi odbiorcy. S\u0142awetna \u201cpersona\u201d, bo o niej mowa, pozwala nam okre\u015bli\u0107 z kim jako marka mamy tak naprawd\u0119 do czynienia. Zamiast zastanawia\u0107 si\u0119 jednak, jaki kolor oczu czy numer buta maj\u0105 nasi odbiorcy, skupmy si\u0119 na tym, co wa\u017cne: kim s\u0105? Gdzie mieszkaj\u0105? Co chc\u0105 osi\u0105gn\u0105\u0107? Jakie warto\u015bci i zachowania ceni\u0105?<\/p>\n
<\/p>\n
Nast\u0119pnie wszystko to, co do tej pory ustalili\u015bmy, zderzamy z rzeczywisto\u015bci\u0105. Tu z pomoc\u0105 przychodz\u0105 nam badania ankietowe pokazuj\u0105ce, kt\u00f3re z potencjalnych barier lub motywator\u00f3w znajduj\u0105 odzwierciedlenie w my\u015bleniu naszych odbiorc\u00f3w. Ankiety cz\u0119sto rzucaj\u0105 te\u017c nowe \u015bwiat\u0142o na dyskutowane tematy, wskazuj\u0105c dodatkowe kierunki komunikacji.<\/p>\n
<\/p>\n
I dopiero wiedz\u0105c a) do kogo tak w\u0142a\u015bciwie powinni\u015bmy m\u00f3wi\u0107 i b) co powinni\u015bmy m\u00f3wi\u0107, by\u015bmy zostali us\u0142yszani, przechodzimy do trzeciego etapu projektowania strategii komunikacji, czyli planu dotarcia. Wybieramy kana\u0142y, bloki komunikacyjne oraz formaty; definiujemy cz\u0119stotliwo\u015b\u0107 dzia\u0142a\u0144 i planujemy bud\u017cet. Jednym s\u0142owem: dopasowujemy teori\u0119 do szerokiego spektrum mo\u017cliwo\u015bci marketingowych i wybieramy narz\u0119dzia, kt\u00f3re najlepiej pozwol\u0105 osi\u0105gn\u0105\u0107 nasz cel.<\/p>\n
<\/p>\n
Ten\u017ce cel tak\u017ce powinien by\u0107 jasno sformu\u0142owany i – co wa\u017cne – mierzalny. Wzrost rozpoznawalno\u015bci marki w okre\u015blonej grupie docelowej? Wi\u0119ksza ilo\u015b\u0107 lead\u00f3w? Wzrost sprzeda\u017cy rok do roku? A mo\u017ce budowa grupy zaanga\u017cowanych odbiorc\u00f3w? Po czym poznamy, \u017ce odnie\u015bli\u015bmy sukces i \u017ce\u2026 nasza podr\u00f3\u017c nie by\u0142a tylko wspomnian\u0105 na pocz\u0105tku sympatyczn\u0105 przeja\u017cd\u017ck\u0105?<\/p>\n
<\/p>\n
Dopiero odpowiadaj\u0105c sobie na to pytanie mo\u017cemy powiedzie\u0107, dok\u0105d i po co zmierzamy. I jak t\u0119 drog\u0119 zamierzamy pokona\u0107.<\/p>\n
<\/p>\n
Patryk Dziejma<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Czy mo\u017cna wsi\u0105\u015b\u0107 do samochodu\u2026 i po prostu jecha\u0107? Przed siebie, bez planu, gdziekolwiek nas oczy ponios\u0105? Pewnie, \u017ce mo\u017cna. Co wi\u0119cej, taka przeja\u017cd\u017cka mo\u017ce by\u0107 nawet bardzo przyjemna. Je\u015bli jednak chcieliby\u015bmy dotrze\u0107 w konkretne miejsce, wybra\u0107 najbardziej optymaln\u0105 drog\u0119 i nie traci\u0107 przy tym niepotrzebnie czasu \u2013 przyda\u0142aby si\u0119 nam mapa drogowa. W komunikacji…<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":87657,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[14],"tags":[296,11,295],"class_list":["post-87656","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-agencja","tag-komunikacja","tag-pr","tag-strategia","category-14","description-off"],"acf":[],"yoast_head":"\n